Produktionsbolag inom webb

Vad är ett produktionsbolag är och vad det gör har förändrats kraftigt de senaste åren. Från att göra piloter och storpitchar för SVT och de andra stora TV-kanalerna till att jobba med så kallade influencers och mindre budgetar inom webb. Vissa produktionsbolag har skiftat sitt fokus mot webb medan andra försöker hålla sig fast inom det klassiska TV-formatet. De sistnämnda börjar dock få svårigheter att hålla sig flytande eftersom efterfrågan på vanliga TV-program blir allt mindre och konkurrensen hårdnar. Bara att pitcha ger miljoner i utgifter och det är kostnader man inte alltid hämtar hem.

TV-produktionsbolag har svårigheter

TV är inte längre vad det en gång var. I tider av influencers, Youtubers och playkanaler är det inte så konstigt att klassiska tv-produktionsbolag har svårt på marknaden. Vi har förändrat sättet vi konsumerar TV men många av de bakomliggande systemen i TV-produktioner är fortfarande likadana. Det är högre risker och hårdare konkurrens inom TV-pitchar och lönsamheten minskar raskt för produktionsbolagen. TV-kanalerna får större makt och kan lägga över fler kostnader på produktionsbolagen och pressa ner priserna generellt. Branschen larmar om att många av produktionsbolagen kommer riskera konkurs om utvecklingen fortsätter i samma takt. Samtidigt behöver även de anpassa sig till det rådande klimatet.

Nya tidens byråer och produktionsbolag

Idag är det svårt att vara inriktad på enbart marksänd TV. Varje modernt produktionsbolag förstår vikten av att kunna hantera andra medier som exempelvis Youtube. Nya, små reklambyråer och produktionsbolag poppar upp som svampar ur marken och kan på allvar konkurrera med de gamla drakarna i branschen. Allt tack vare att de är bra på att anpassa sig. Det stora utbudet gör det lätt att hitta En bra reklambyrå Stockholm för alla företag oavsett storlek. Det är inte längre bara storföretagen som anlitar kreativ hjälp utan även små- och medelstora företag har börjat se potentialen i att använda de medium som finns på rätt sätt.