Marknadsföring på nätet

Experterna tycks rörande överens om att företag behöver en väl definierad plan för all marknadsföring online. Idag är exempelvis de flesta överens om vikten av att ha en webbsida med bra innehåll. Med framväxten av social medier har företagen ständigt nya och förbättrade chanser till kostnadseffektiv närvaro på nätet, men hur ser en bra marknadsföringsstrategi ut och hur kan företaget integrera marknadsföring på nätet i sin budget?

Lägg upp en digital strategi!

För att ditt företag ska nå ut krävs en genomarbetad digital strategi. Fundera över vilken typ av innehåll och i vilka kanaler ni bäst får ut ert budskap. Kanske oroas du av Framtida förbud mot riktad reklam? EU-kommissionen jobbar på ett förslag där bland annat Facebook inte längre ska få använda sig av individanpassad riktad reklam. Då och då dyker nya regleringar upp, som försvårar för jättarna på internet. Visserligen kan detta slå även mot mindre företag, men med en väl uppdaterad strategi är företaget rustat för framtida förändringar.

Integrera din marknadsföring online i budgeten

Många brottas med hur de ska få marknadsföringsbudgeten att räcka till. Det finns inte mycket tillgänglig statistik och det är svårt att ”tjuvkika” på hur mycket andra företagare egentligen satsar på sin hemsida, blogg och närvaro i kanaler som twitter och Instagram. En generell trend är att företag ökar sin marknadsföring i sociala medier och digitala kanaler. För att få bra villkor för att finansiera din verksamhet, bör du spana in lösningar som företagsfinansiering med factoring. Fundera på vilka kanalval som är mest kostnadseffektiva, så att din verksamhet kan nå ut på bästa sätt.