Locka besökare till din hemsida
Hemsidan uppe, optimerad och redo för alla besökare som ska hitta sin väg till den. Men hur sker det egentligen? Det är nu jobbet med att locka besökare till hemsidan börjar och det lönar sig att lära sig lite knep om hur man gör för att lyckas. Internet är i ständig utveckling och hur besökarna hittar till en sida förändras regelbundet. Det är därför bra att i början inse hur viktigt det är att öka sidans synlighet och besökarantal varenda dag. Läs vidare för att ta del av tips om hur du kan göra detta, redan idag.
Jobba med SEO och SEM
Kort sagt kan man säga att SEO innebär organisk trafik medan SEM betyder betald trafik. SEO är det som får kunderna att hitta er genom sökord. Dessa sökord hittar ni genom olika verktyg och enligt de nya Google-reglerna är det viktigt att alla sökord inkorporeras i texter som har bra innehåll. SEM är annonser som leder kunder till era sidor. Dessa annonser kan till exempel bestå av Bing Ads, AdWords och Yahoo Search Ads. För att få allra bästa resultat ska SEO och SEM arbeta med varandra. Det kan innebära att ni har en sida med exempelvis sökordet “iphone 6” i fokus, samtidigt som ni har en SEM-annons ute där fokus också ligger på “iphone 6”.
Annonsera på sociala medier
Annonser kan kosta en del, speciellt om fokusordet är populärt och det är stor konkurrens om annonsplatser. Utöver att lägga annonser direkt vid sökmotorerna kan man även lägga annonser på social media, till exempel facebook. Där kan man ställa in annonserna så att de bara dyker upp där ens målgrupp är aktiv, exempelvis i olika grupper. Denna typ av annonser betalar man ofta för per klick. Ibland kan det bara vara några ören per klick men ibland är det betydligt mer än så. Det är enkelt att ta smslån om man vill finansiera sina annonser. Eftersom detta är väldigt effektiv marknadsföring ser man ofta resultat inom en kort period, så det lönar sig att läsa på mer om denna annonsering samtidigt som man läser på om SEO.