Producera internationellt innehåll på internet

Internet är globalt på det sättet att vem som helst i hela världen kan komma åt allt innehåll som finns upplagt på nätet – undantaget vissa censurer. Samtidigt är många delar av internet fortfarande avgränsat för stora delar av världens befolkning på grund av en barriär som inte har något med teknik att göra, nämligen språket. Språket skiljer oss fortfarande åt, trots att vi rent teknologiskt kan kommunicera med varandra på olika sidor av jordklotet. Det gör att man när man producerar innehåll på internet måste fundera över hur man på bästa sätt skapar innehåll som är internationellt, och tillgängligt för alla – eller i alla fall för så många som möjligt.

Om man till exempel ska producera videor på nätet, i kommersiellt syfte eller något annat, måste man välja om man ska tala det lokala språket (svenska i det här fallet) eller engelska. Engelska är det självklara valet om man vill göra sina videor så internationellt tillgängliga som möjligt, eftersom det är det språk som de flesta i världen lär sig utöver sitt modersmål.

Man står inför samma val när man ska skapa en hemsida. Många företag väljer att skapa flera versioner av sin hemsida på olika språk, till exempel språken i de länder som de oftast gör affärer med. När det gäller vissa språk, som spanska och engelska, måste man dock tänka sig för när man väljer hur man länkar till dessa olika versioner. Att till exempel använda den spanska flaggan för spanska kan göra att alla spansktalande i Latinamerika känner sig uteslutna, på samma sätt som den amerikanska flaggan kan göra för britter, australiensare och andra engelsktalande.

Svårigheterna som globalisering av innehåll innebär gör att många företag anlitar konsulter och experter på området. Om du skulle vilja jobba med något liknande, och planerar att flytta till Dubai eller till något annat land långt borta som är din drömplats att bo och arbeta (som USA eller Japan) ska du kontakta Crown Relocations, som är experter på just utlandsflytter. De kan hjälpa dig med alla praktiska detaljer kring att flytta till ett land utanför EU, så att du kan koncentrera dig på att skaffa klienter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *